Accords nouveaux

François-Pierre Goy & Andreas Schlegel

 (A.Schlegel)Die Verkaufszahlen deuten an, dass das Buch sehr gut ankam: Die erste Auflage des Buchs (2’200 Exemplare) ist seit 2007 vergriffen. Möglicherweise haben die Lute Society of America und andere Bezugsadressen im nicht deutschsprachigen Raum noch wenige Exemplare. 

Kenneth Sparr in "Gitarr och Luta", Nr.2 2007:
Schlegel ist das Kunststück gelungen, auf nur 120 Seiten wesentliches Wissen unterzubringen und diese mit umfassendem, qualitativ hochstehendem Bildmaterial zu versehen. (…) Ich glaube, nie etwas Entsprechendes gesehen zu haben und ich könnte nichts Besseres finden, um es demjenigen, der an der Laute interessiert ist, in die Hand zu drücken. Aber auch alte "Lautenfüchse" haben Freude am Buch, nicht zuletzt wegen des hochinteressanten Bildmaterials. Ein typisches Buch zum Verschenken, mit einem ausgesprochen tiefen Preis!

Ruud de Graaff in "De Tabulatuur":
Das Besondere an diesem Buch ist, dass Schlegel den Inhalt so behandelt, dass sowohl der Laie wie auch der eingeweihte Lautenist etwas damit anfangen kann. (…) Das Buch von Andreas Schlegel lässt den Betrachter durch sein verführerischen Aussehen auf den ersten Blick fragen, ob es „nur“ schön sei. Aber es ist sicher mehr als das. In klarer und deutlicher Weise wird viel Wissenswertes gut dosiert dargestellt. Sicher zu empfehlen!

50 Gitarre & Laute-ONLINE XXIX/2007 Nº 2
Ein schönes Buch! Nicht sehr groß und nicht sehr umfangreich, und doch ein Prachtband! Informationen in Hülle und Fülle, alles in zwei Sprachen (Deutsch und Englisch) und alle Fotos in Farbe. So weit die technischen Details! 
Andreas Schlegel ist ein vielbeschäftigter Lautenist, der auf Instrumenten unterschiedlichster Bauart konzertiert … als Solist, im Ensemble und als Continuo-Spieler. Dabei wird er, so der Autor selbst im Vorwort, immer wieder auf die Instrumente angesprochen und auf die Tabulaturen, auf Spieltechniken und Stimmungen usw. Jetzt hat er dieses Buch geschrieben. Weil er die diversen Fragen kennt … und die Anworten. 
Es sind nicht nur die Lauteninstrumente, die umfassend vorgestellt werden, sondern auch die Gitarren, von der 4-chörigen Renaissancegitarre bis zur fünfchörige Barockgitarre.
Und da werden auch Fragen beantwortet wie „Was ist eine chitarra battente“. Und alles ist mit tollen Fotos von originalen Instrumenten belegt, zum Teil im geöffneten Zustand, wo Baudetails preisgegeben werden, die einem sonst verborgen sind. Über die diversen Lautentypen finden wir Informationen, kurz und knapp über ihre Geschichte und ihr Repertoire. Wir lesen, welche Lauten im Laufe der Jahrzehnte und Jahrhunderte umgebaut worden sind und wie sie zu ihrer Entstehungszeit ausgesehen haben. Und schließlich lesen wir etwas über „Die Wiederbelebung des Lautenspiels und deren Folgen“. Ein schönes und höchst informatives Buch!
RED

Amazon.de, ab 25.1.2008:
Für Lauteninteressierte: Muss man haben! Von der0zupfte
Eine bessere Zusammenstellung über die Laute in Europa habe ich noch nicht gefunden! Besonders wertvoll machen dieses Buch die vielen Abbildungen in exzellenter Qualität, die sehr anschaulich die Unterschiede der verschiedenen Lautentypen veranschaulichen. Noch interessanter ist, daß einige historische Lauten auch von innen zu sehen sind. Diese Bilder wurden während Reparaturen gemacht und sind für Restaurateure oder Lautenbauer ein gefundenes Fressen. Angabe über Stimmungen, Saiten, ein Glossar, Literaturhinweise usw. vervollständigen dieses Kompendium. Leute: Kaufen!

Hier eine ausführliche Rezension aus „Notes“, der Zeitschrift der Amerikanischen Musikbibliothekare (Sept. 2009, S.96-98):
Lutenists. We’re an odd bunch. Were one to ask my wife how many lutes I need, she’d respond with a sigh, “just one more.” Yet it is our lot for a very practical reason: during the Renaissance and baroque eras, lute design, stringing configuration, tuning, and technique quickly accommodated the rapidly changing musical tastes that make this repertoire so diversified, exciting, and challenging. For instance, the 7- or 8-course (a course is a single string or pair of strings tuned in unison or octaves) Renaissance lute necessary to perform the music of John Dowland (1563–1626) cannot be used to play that of J. S. Bach’s contemporary Sylvius Leopold Weiss (1687–1750), which calls for a larger lute sporting more strings arranged and tuned differently.
One lute cannot serve all. Even lute music composed at exactly the same time in different nations sounds noticeably better on an instrument designed to take into account that area’s musical tastes. While French 11-course and German 13-course baroque lutes are tuned similarly, they carry structural modifications that best serve their own national styles, the 11-course exploiting the French interest in texture and timbre while the 13-course favors the German preference for clear counterpoint.
This record of extraordinarily rapid and innovative response is further evidence that back in the day they were every bit as interested in being au courant as we are today.

Enter Andreas Schlegel’s Die Laute in Europa: Geschichte und Geschichten zum Geniessen, which thankfully bears a parallel English title and side-by-side translation as The Lute in Europe: A History to Delight. For anyone interested in learning basic information about the lute in a tidy attractive package jam-packed with information and full-page color photographs, this lovely publication is just the ticket. For lutenists, this book should fit quite nicely on the bookshelf between Douglas Alton Smith (A History of the Lute from Antiquity to the Renaissance [Lexington, VA: The Lute Society of America, 2002]) and Ernst Pohlmann (Laute, Theorbe, Chitarrone: Die Lauteninstrumente, ihre Musik und Literatur von 1500 bis zur Gegenwart, 5th ed. [Lilienthal: Edition Eres, 1982]). Better yet, it merits a place of honor on the coffee table because readers—and visitors—will want to refer to it again and again. Printed on very thick high quality paper, it is quite heavy (17 oz.) for a 120-page paperback measuring 16.5 x 24 centimeters.
Despite Schlegel’s occasional excursions into the arcane, this fully footnoted compendium focuses largely on the instrument itself and other practical matters, as befits a primer or introduction, in contrast to Smith’s broader treatment. Schlegel includes a fully illustrated “gallery of lute types” with photographs of each lute type’s front and back, tunings, and short and long neck measurements in centimeters, a very thoughtful feature. Almost every page opening displays a spectacular color photograph. It’s one of the finest collections of high-resolution lute photographs I’ve ever seen. As Smith explains in his book and Schlegel reinforces here, the instrument’s visual beauty and related powerful mythological associations attract many to its world — they come for its good looks, but stay for its sweet sound. Many of the photographs are sumptuously detailed closeups, providing a voyeuristic insider’s view into the lute’s interior and such elements as the intricate tracery of lute and baroque guitar roses, the finely cut designs that cover the opening on the belly through which the sound emits. Most of the illustrations, however, are photographs of the original lutes upon which modern reproductions are based; I am sure that lutenists will appreciate noting how precisely our contemporary versions resemble their exemplars.
As if these were not enough, bonus features include a brief and partially illustrated glossary of relevant lute construction terms and a lexicon of the eternally vexing nomenclature of lute types. And there’s more: an international list of “Recommended Literature,” an illustrated timetable of lutes and composers, and photo credits with museum locations for most of the instruments pictured. All of this is presented with a guileless enthusiasmthat exalts the lutenist’s art, summed up in the book’s final two sentences: “If we accept nothing at face value, but scrutinize everything thoroughly, we are able to find exciting stories that are just waiting to be discovered, relived, and retold. A much wider vision of art and history emerges — which I hope gives it an infectious charm to reach out to others” (p. 98). That it does.
Following a brief and well-titled introduction (“Which Lute Are You Talking about?”), Schlegel covers various dimensions of the following broad topics: organology; the history of the lute’s development, notation, and repertoire; and advocacy for contextual understanding. One could not ask for a better explanation of how the lute is constructed and how it works than is found here. On pp. 32–36 Schlegel discusses in some detail the significant role proportions play in the lute’s design. For greater depth on organological issues beyond the scope of this book, I refer readers to the articles by Ray Nurse, Joël Dugot, and Michael Lowe in the Proceedings of the International Lute Symposium Utrecht 1986 (ed. Louis Peter Grijp and Willem Mook [Utrecht: STIMU Foundation for Historical Performance Practice, 1988]). Earlier, on p. 18, Schlegel provides possible explanations for the sharp angle of the Renaissance lute’s pegbox in relation to its neck. In reality, though, the angled pegbox is a manifestation of a brilliant engineering concept. According to one of my luthiers, the angle reduces the tension the strings put on the extremely thin tops found on Renaissance lutes. Otherwise, the pull of the strings on the bridge would rip the belly right off the bowl. Because of their thicker tops and sturdier bracing, theorbos and archlutes do not require such accommodation.
Schlegel surmises that we know very little about historical string production technology (p. 38), but then launches into a fascinating discussion regarding almost every aspect of lute stringing. Although on pp. 40–41 Schlegel correctly explains that pitch standards in the sixteenth and seventeenth centuries varied from location to location, he perhaps inadvertently gives the impression that nowadays we have settled upon a1 = 415 for modern performances of early music, when in fact the two burning questions that must always be settled before a concert run is what pitch (415, 440, or something else), and what temperament, i.e., usually some version of meantone or its variants or, when necessary, equal temperament.
For my taste, however, Schlegel delves too much into rather obscure lutelike instruments and such oddities as the “liuto forte,” an oxymoron if ever there was one. After piquing my interest about such a “curiosity,” he should have offered a description, an illustration, or something.
The reader is also treated to a history of the lute’s development from its welldocumented Arab origins to the extinction of the baroque lute when it became so difficult to master that it complicated itself completely out of the late eighteenthcentury amateur market, giving way to the keyboard, an easier instrument to play, at least in the initial stages. Schlegel’s assertion on page 76 that for at least 150 years “the lute had the same significance as the piano in the 19th century” is no understatement if the number of extant lute prints and manuscripts as well as the vast number of lutes in various stages of construction listed in luthiers’ estate inventories are any indication.
If I might be given leave to nitpick, in his discussion of tablature, Schlegel makes no mention of Spanish tablature, yet there is a photograph of the very same on p. 79. The photo captions abruptly cease on p. 89 although the photos continue to be referred to in the text. On the other hand, Schlegel’s Sherlock Holmesian enthusiasm for his own research on La rhétorique des dieux reveals a thrilling adventure story for anyone who has hunted for treasure in European research libraries.
Sprinkled throughout the book is a plea to accept the lute on its own terms. This reminds me of an episode some twenty or so years ago in a conservatory master class when one of my colleagues used his baroque bow to perform a Bach violin sonata for a famous visiting violinist who afterward asked him why he would use such an outdated bow when the modern bow had overcome all the older version’s deficiencies. Nice! Never mind that using modern reproductions of our ancestors’ instruments can provide invaluable performance insights. I’m certainly not advocating such historicism that for many reasons may now be impractical; but exposure to historically aware instrument reproductions and techniquescan certainly inform the way we perform the music, even on modern instruments. For instance, experiencing the surprisingly treble-dominated sound of a lute strung entirely in gut can dramatically alter the way a classical guitarist approaches the sixteenth century polyphonic lute music of Francesco da Milano (1497–1543).
I think, however, that Schlegel goes a tad over the edge when he criticizes the use of the much more resonant overspun strings (invented in the mid-seventeenth century) rather than gut on theorbos’ diapasons. While he correctly argues that their use flies in the face of the extended neck’s raison d’être, namely to render low-pitched gut strings with enough length to give timbral clarity, at the same time he overlooks modern circumstances that sometimes demand compromise. Gut diapasons work well for solo and chamber music, but in baroque operas the poor lone theorbo player must compete against the harpsichord and louder modern instruments, when originally there were probably so many theorbos and archlutes that, as one colorful historical account described, the collection of long necks poking out from the pit gave the appearance of the masts of ships in port. If overspun basses help mimic the presence of several long-necked lutes, it would be foolish to forsake such technology just to worship at the altar of authenticity.

As a final comment, this book would have benefited from a clear idiomatic English translation. All translations are certainly prone to misspellings, typos, and homonym errors, and many permeate this fine book, more so in the footnotes than in the main text. Clunky translations beg for the reader’s indulgence, but in this case, I am more than pleased to grant it. Such blemishes pale in comparison to the superb service Andreas Schlegel has offered the lute world with this delightful volume. Well worth the $23 cover price, every music library should have this book on its shelves. Did I mention the photos?
David Dolata
Florida International University

vox humana (Fachzeitschrift zu Pädagogik, Kunst und Physiologie von Stimme, Sprache und Gesang; gemeinsam herausgegeben von Bundesverband Deutscher Gesangspädagogen und evta-austria Bund österreichischer gesangspädagogen) Jahrgang 4, Heft 3, Februar 2009, S. 63:
Die Laute ist ein wichtiges Begleitinstrument für den Gesang gewesen und sie ist es heute wieder mehr durch die intensive Pflege der alten Musik in unserer Zeit. Das allein schon rechtfertigt eine Rezension eines Buches über die Laute in einer Gesangsfachzeitschrift. Aber das hier besprochene Bändchen bietet neben den speziellen Informationen, die für Lautenisten von Bedeutung sind, auch Vieles, das für einen Sänger oder überhaupt für jemanden, der sich mit alter Musik befasst, von Interesse ist. Und schließlich stellt dieses Bändchen mit seiner reichen Bebilderung ein Schmuckstück dar, das man einfach gern durchblättert und anschaut.
Der Autor räumt darin mit dem Vorurteil auf, die Laute gehöre zu Mittelalter und Minnesang, einem Vorurteil, das aus dem 19. Jahrhundert stammt, als noch nicht ausreichend Forschungsergebnisse zur Verfügung standen. Im Gegensatz zu dieser Auffassung der Goethe-Zeit war die Laute das Instrument des Adels in Renaissance und Barock. Die Minnesänger dagegen benutzten Fidel und Harfe zur Begleitung ihres Vortrages.
Aus seinem Forschergeist heraus berichtet der Autor gleichsam kriminalistische Geschichten von der Entstehung von Instrumenten und Musikhandschriften, von den Veränderungen, die sie über die Generationen hin erfuhren, und über die geistigen Hintergründe, die ausschlaggebend waren. Er lässt den Leser teilhaben an seiner Spurensuche, die auf verschlungenen Wegen manche erstaunliche und unerwartete Erkenntnis zu Tage fördern.
Das Buch ist zweisprachig angelegt (deutsch und englisch) und mit einem lautenspezifischen Glossar, einer sehr umfangreichen Zeittafel (mit vielen Abbildungen äußerst anschaulich gestaltet) und einem weiterführendem Literaturverzeichnis ausgestattet. Begeisternd sind die wunderschönen Fotografien von Instrumenten mit ihren guten, detaillierte Legenden, die dem Betrachter einen tiefen Eindruck von der Schönheit und Eigenheit der Instrumente vermitteln.
SIBRAND BASA

 

 

auf www.folker.de:

„Geschichte und Geschichten zum Genießen“ hat Autor Andreas Schlegel sein Werk zur Geschichte und Entwicklung der Laute in Europa genannt. Und tatsächlich - den 120 hochglanzseitigen Band durchzublättern, ist eine wahre Freude. Zahllose ästhetisch hochwertige Photos von Lauten, Lautendetails und Originaltabulaturen, meist sogar ganzseitig, begleiten eine zweisprachige Darstellung der Geschichte eines Instrumentes, dessen Ursprung weitestgehend im Dunklen liegt und um das sich eine erstaunliche Anzahl an Legenden rankt, mit denen Autor Andreas Schlegel behutsam aufräumt. Themen sind u. a. der Weg der Laute nach Europa, Lautenbau, die „Tunings“ (wie man heute in schönstem Neudeutsch sagen würde) der Laute, alte Gitarrentypen, die Notation der Laute oder was es heißt, heute Lautenist zu sein. Fachkundig, aber immer gut lesbar und das nicht nur für Saitenexperten - eine Kunst, die Schlegel bestens beherrscht und die dieses einzigartige, deutschsprachige Werk zu einem Muss für alle Freunde alter Musik und natürlich ganz besonders den Lautenliebhaber macht. Bei einem moderaten Preis eine uneingeschränkte Kaufempfehlung.

Rolf Beydemüller

 

Hier die einzige Rezension, die auch etwas kritischere Töne drin hat: Daniel Shoskes in LSA Quarterly Vol. XXXXII, No.3, September 2007, S.45:

The Lute In Europe is an overview of lute history from the fourteenth to nineteenth centuries. Its Swiss author, Andreas Schlegel, says it is a replacement for the 5000 leaflets he has circulated to answer basic lute questions. It is intended to appeal to a wide audience, and to this end is completely bilingual in German and English. The contents cover descriptions of lute models, development of lute building and string manufacture, lute music and tablature, early guitars, original manuscripts and the lute's place in the Early Music revival (including a description of the ebay favorite, the German wandervogel gultar-lute). This is information that lute novices will find indispensable.
The book begins with a four-page gallery of lutes from Medieval to Renaissance, Baroque to Continuo that shows the instruments to scale and open-string tunings on a bass clef. It closes with a timeline including composers, music styles, scale photos of lutes and historic events. In between, it is filled with high-quality photos of all manner of original lutes, roses, bridges, belly interiors, tablature and original manuscripts. These photos alone make the book of value to even the most knowledgeable lutenist. Several sections of the text had information new to me, in particular the relationships between lute dimensions, string length and string composition.
My criticisms are few. The translation from German to English in many places is awkward and non-idiomatic, although the basic meaning gets through. lt should be remembered that this is a personal guide rather than a comprehensive book and therefore we are treated to in-depth discussions of specific interests of the author (e.g., details of lute construction) but other rather important general lute facts are omitted. For instance, nowhere in the body of the text are we told that the lute has adjustable gut frets other than in the definition of "fret" in the appendix of lute construction terms. There is also no mention of tuning and the use of different temperaments.
Overall this is an excellent book of interest to beginners and experienced lutenists alike and available at a very reasonable price. lt would be especially useful as an introduction to our instrument and its capabilities for early musicians who do not play the lute.

Antwort des Autors: Das Gebiet der musikalischen Temperatur und einige Randphänomene wie Swedish lute, die Diskantinstrumente, aus denen die Mandolinenfamilie entstand oder die Torban wurden bewusst weggelassen. Die Temperaturfrage bedarf einer umfangreicheren Darstellung, wie sie auf dieser Homepage unter "Warum Accords nouveaux" zu finden ist. Entsprechende Kapitel zur musikalischen Temperatur, zur Svenskluta, Mandolinen, Torban etc. sind in die erweiterten Neuauflage integriert.  

Beachten Sie auch Beiträge in Diskussionsforen, die Sie mit einer Suchmaschine (Google o.ä.) unter "Die Laute in Europa" finden können.